برنامه ریزی تولید و کنترل موجودی

همه ما از زمان شروع تحصیل به نوعی با برنامه ریزی سروکار داشته ایم. یعنی درست از زمانیکه در یک سیستم نظامند به نام سیستم آموزشی مدرسه قدم گذاشتیم.

یاد گرفتیم که هرچقدر برنامه ریزی مناسبی بر روی انجام تکالیف و مطالعات و حتی تفریحات خود داشته باشیم به همان اندازه موفق تر خواهیم بود. این واقعیت را در زمان تلاش برای قبولی در کنکور به شکل قوی تری تجربه کردیم. همزمان با برنامه ریزی، کنترل موجودی یک منبع بسیار حیاتی نیز سروکار داشتیم که زمان نام داشت. در دوران دبیرستان و دانشگاه کنترل موجودی منبع مالی را هم تجربه کردیم. بنابراین تحقق برنامه ریزی بدون کنترل موجودی منابع غیرممکن به نظر می رسد.
هر سیستم و سازمانی برای ارائه محصولا ت و خدمات خود، ناگزیر به تامین و بکار گیری منابع مورد نیاز است. این منابع در گروه‌های عمده مواد اولیه و ملزومات، پول و سرمایه، ماشین آلات و تجهیزات و منابع انسانی قرار میگیرند. به جهت اطمینان از در دسترس بودن همه این منابع در زمان یا دوره زمانی مورد نیاز بایستی برنامه ریزی و مدیریت موجودی مناسبی را اتخاذ نماییم. اما یک سوال مهم مطرح است! از کجا بدانیم که چه زمانی چه میزانی از این منابع مورد نیاز است؟؟

برای پاسخ به این سوال باید بدانیم که در هر دوره زمانی چه میزان تقاضا از سوی مشتریان برای دریافت کالا یا خدمات وجود دارد. برای یافتن این مهم به پیش بینی فروش و روش های محاسبه آن مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *